Om mig

Mitt foto
Terjärv, Finland
Snart en 40-åring, oj numera en 40- åring som håller på med allt som kan ha med pyssel att göra. Hemma hör jag i Östebotten i en liten by med namnet Terjärv. Älskar allt som har med utmaningar i livet att göra, både mindre och större. Hatar att vara försenad. Klarar av att leva med dammtussar under sängen. Storstädar med morgonrock på för om jag byter om kan inspirationen gå över. Handarbetar, syr vid behov. Mestadels ändå kort och LO. Hittar du något som faller in i ditt tycke så ta gärna kontakt så får vi se om jag kan göra något för dig. Ta gärna kontakt med mig via e-mail adressen som lyder så här. kista1971@hotmail.com

måndag 21 februari 2011

Orkeslös,viljeslös mm

Sitter här o funderar om det egentligen finns ens såna ord som orkeslös, viljeslös (ja sätter dem som ord från dialekten, så har ingen något att säga). Ordet LAT finns o jag vet int om det föklarar min känsla i kroppen riktit bra nu som bäst. Har nu ialla fall arbetat i tre nätter (nu er di slut fö ståndä) o sitter här o dricker mitt moronkaffe. Blev riktigt arg på mig själv på morgonen då jag såg arbetskamrater som kom nästan springande till arbete, även om de inte äns hade bråttom elle var på väg att bli försenade. Satt hela natten o gjorde ingenting (känns i alla fall så). Föstå mig inte fel, jag har gjort allt det obligatoriska som hör natten till, men det lilla extra som jag vanligen alltid gör kändes väldigt tungt o olustigt i natt. Har det månne att göra med att det finns mycket annat att tänka på i arbete. Permiteringar, uppsägningar mm. Har ja månne skickat för mycket krafter åt mina nära o kära som har det tyngre än jag, så att mina krafter tagit slut mmmm.
Kanske de har att göra med att jag har bara tre arbetsskift kvar före vinterledigheten o tanken redan är där o kroppen måste fortfarande jobba. Hur som hellst så ska jag och mina jobbarkompisar på ett projekt som heter GNISTAN, somliga idag o resten imoron. Kanske orken kommer därifrån, namnet låter väl lovande.
Nu ska det bli andra bullar, tar mig i kragen o ska fara ut o gaaa. Vädri er hä besta fö naliiti läät motion.
Som ja brukar sei, allt ska gaa mä liti milt våld. Måste ut o gå så man int blir som min man med förkylningen, för ni vet ju att de säger att kvinnor pratar om förlossning men de vet inte hur det är när en man är ordentligt förkyld. Nåjaa tur va väl att min kar er inte var som i reklam, ha ha ju koka åt me fast a var sjuk.
Nåjaa, upp o hoppa lilla loppa

6 kommentarer:

  1. Noo årka tu legg neer mytsi text i alla fall! Tsemppiä! Byri tenk på blommona å grann paprä så glöömbä du vaddaan å er int i na "terapi" på kåmand på onsdaskvelldi...?

    SvaraRadera
  2. siter som bäst o tänker på na kort som ja boda dzära

    SvaraRadera
  3. Jaa no sko ja önsk ja sko ha ledigt på onsdan å slipp på "terapi"... höh! Kanstsi nästa gang.. Kista ja sitär fortfarand å tänker på tömde grann koorttä diin du visa. :)

    SvaraRadera
  4. hoppas hödu att i gav de na inspis

    SvaraRadera
  5. Sv: Tack fö kommentaarn, den värmde! :) Å tsemppiä!! :)

    SvaraRadera
  6. just nu har ja faktist överlops krafte, kanske ha fått fö grömt? du kan no få liti om du ännu böv...

    SvaraRadera